شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران درباره اغفال مردم توسط دولت‌

نجف
وقوع زلزله طبس
اغفال مردم توسط دولت و بوقهای تبلیغاتی شاه
ملت ایران
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۷۴ تا صفحه ۴۷۵

توضیح تاریخی

  •  بعدازظهر 25 شهریور 1357 زمین‌لرزه بزرگ و ویرانگر هفت‌ریشتری در طبس و روستاهای اطراف آن رخ داد. شدت و میزان خسارت به حدی بود که زلزله طبس یکی از هولناک‌ترین زمین‌لرزه‌های تاریخ ایران نام گرفت. پس از وقوع زلزله، دولت جعفر شریف‌امامی سه روز عزای عمومی اعلام کرد و در حرکتی نمایشی بودجه مربوط به جشن چهارم آبان (روز تولد محمدرضا پهلوی) آن سال را به بازسازی طبس اختصاص داد. فرح پهلوی در روز 27 شهریور از مناطق زلزله‌زده دیدن کرد و شاه نیز در روز 30 شهریور به طبس رفت. شاه در دیدار دو ساعته‌اش از طبس تنها در فرودگاه طبس حاضر شد و دقایقی هم با هلی‌کوپتر بر فراز مناطق زلزله‌زده پرواز کرد. بسیاری از علما و روحانیون به محض وقوع زلزله با اعزام نمایندگانشان به همراه کمکهای مردمی توانستند کمبودهای امدادرسانی رژیم شاه را جبران کنند. دعوت علمایی مانند امام خمینی، آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله شیرازی برای کمک‌رسانی به مردم طبس با استقبال مردم مواجه شد. ر.ک. دایره‌المعارف انقلاب اسلامی، ج دوم (از جاما تا شیمیایی)، زیر نظر شورای عالی دایرهالمعارف انقلاب اسلامی، سوره مهر.
  • در اولین ساعات جمعه 17 شهریور ماه، رژیم شاه توسط ارتشبد غلامعلی اویسی فرماندار نظامی تهران اعلام حکومت نظامی کرد؛ اما مردم در میدان ژاله(شهدای کنونی)‌ تجمع کردند و ناگهان با دیدن تانک‌ها و زره‌پوش‌های نظامی و ماموران مسلسل به دست حکومت نظامی غافلگیر شدند. ماموران مسلح پس از چند بار اخطار از زمین و هوا جمعیت را ناجوانمردانه هدف رگبار قرار دادند و مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند. عده زیادی از مردم در این روز توسط دژخیمان رژیم به شهادت رسیدند. این روز به جمعه سیاه معروف است. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌
این جانب از واقعه اسفناکی که موجب مرگ عده کثیری از برادران و خواهران ما شد، در سوگ هستم. زلزله طبس هر انسانی را متاثر و متالم می‌کند. مسلمین غیرتمند لازم است مستقیماً به برادران خود کمک کنند و چیزی به دست عمال دولت ندهند که باز راه برای چپاولگران باز شود. لکن در این موقع حساس آنچه لازم است به ملت شریف ایران تذکر دهم آن است که دولت و بوقهای تبلیغاتی شاه از فرصت استفاده کرده و به اغفال مردم دست زده‌اند. آنهایی که هزاران نفر از بهترین فرزندان ما را دیروز بی‌رحمانه قتل عام کرده و ملتی را به عزا نشانده‌اند، امروز برای انحراف اذهان به تعزیه سرایی پرداخته و اشک تمساح برای زلزله‌زدگان می‌ریزند و عزای ملی اعلام می‌کنند. آنهایی که مسلمانان عزیز و پیرو قرآن کریم را با رگبار مسلسل درو کردند، و از قرار معروف از سربازان اسرائیلی برای کشتار مردم شجاع و بی‌پناه تهران- که تعداد کشتگان را بیش از چهار هزار نفر نقل می‌کنند- کمک گرفته و پس از قتل عام، آنان را کمونیست و مارکسیست خوانده‌اند، امروز دلسوز ملت شده‌اند.
دیروز گفتند مشتی خرابکار از خارج با گذرنامه جعلی آمده‌اند و خرابکاری کرده‌اند و ملت را خارجی معرفی کردند. امروز تظاهرکنندگان شعار ضد دیکتاتوری سراسر کشور را که داده‌اند و از شاه جنایتکار اظهار تنفر کرده‌اند، مشتی مارکسیست و کمونیست خوانده‌اند. ملت ایران از روحانی تا سیاسی، از تجار و کسبه تا کارگر و دهقان چون شعارشان «مرگ بر شاه» است، کمونیستند!! و فقط شاه و مفتخواران اطراف او که با ملت‌ مسلمان آن کردند و می‌کنند که چنگیز نکرد، مسلمانند و ایرانی!!
ملت مسلمان ایران! بیدار باشید و زلزله و سیل و سایر عوامل، شما را از مسیر خود منحرف نکند؛ و به تبلیغات اغفال‌کننده دستگاه شاه گوش ندهید و نهضت اسلامی را ادامه دهید، و تا برچیده شدن دستگاه قلدری و استبداد، از قیام خود دست نکشید. روحانیون معظم در این موقع حساس که شاه زلزله را بهانه قرار داده و دست به بهره‌برداری زده است، وظیفه الهی و سنگین خود را عمل فرمایند و به مردم هشدار دهند. سیاسیون و روشنفکران و دانشگاهیان وظیفه اسلامی و ملی خود را به جا آورند و نگذارند نهضت را به وسیله تبلیغات پر سر و صدا منحرف کنند. دولت به پشتیبانی شاه، با اینکه صریحاً اعلام می‌کند که عهده دار کشتار بی‌رحمانه سراسر ایران است، امروز دست به تبلیغات مضری زده است، ولی ملت ایران گول این تبلیغات را نخورده و از او انتقام خواهد کشید. ملت بزرگ مسلمان ایران باید از اعلام پشتیبانی غارتگران تاریخ، ترس و سستی به خود راه ندهند، که نمی‌دهند و با اتکا به خدای بزرگ و حقانیت خود مطمئن باشند که پیروزند.
اکنون که برادران ما در کشتار سراسر ایران و مناطق زلزله زده بی‌خانمان و بی‌سرپرست شده‌اند، اکنون که شهر از گِل ساخته‌شده طبس بر سر برادران ما خراب شده است، اکنون که مجروحین تظاهرات سراسری ایران از بی‌دارویی و بی‌غذایی در رنجند، بر برادران ایمانی لازم است هر چه بیشتر به سرپرستی بازماندگان و تهیه وسایل آسایش برای آنان بشتابند، و به جار و جنجال دولت اکتفا نکنند و به صندوق اعانه آنان کمک نکنند که جز زراندوزی برای مجریان امور هیچ حاصلی نمی‌تواند داشته باشد. و پیام تاثربار این جانب را در تسلیت مصیبت بزرگ، به بازماندگان آنان برسانند. از خداوند تعالی آزادی و استقلال کشور و صلاح حال مسلمین را خواستار است. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 27 شهریور 1357

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: