مطلب مرتبط

شورای امنیت فرمایشیشورای امنیت فرمایشی
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران (تشکیل جلسه شورای امنیت درباره گروگانها)

قم
جلسات شورای امنیت برای رسیدگی به مسئله جاسوسان امریکایی
ملت ایران
جلد ۱۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۳۵ تا صفحه ۱۳۶

توضیح تاریخی

  • در روز 13آبان1357 با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا، از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند. ر.ک سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌
این روزها زمزمه آن است که «شورای امنیت» «1» برای رسیدگی به امر گروگانها، که نزد ملت ما جاسوسی آنها ثابت است، تشکیل شود. آقای کارتر پس از مانور سیاسی و نظامی، راضی شده‌اند که شورای امنیت فقط برای رسیدگی به این امر تشکیل شود. غافل از آنکه ملت ما می‌دانند که هر شورایی یا محکمه‌ای که تحت نفوذ مستقیم امریکا تشکیل شود از اول رای آنان دیکته شده است، و محکومیت ملت مظلوم ما مورد استقبال آنان است. ملت ما با «شورای امنیت» فرمایشی که از اول تکلیف آن معلوم شده موافق نیست. رسیدگی به امر شاه مخلوع و امر جاسوسان در مرکز جاسوسی، جز در ایران امکان ندارد، زیرا علائم و شواهد جرم در ایران است و قابل انتقال به غیر ایران نیست. ما قریب صد هزار شهید دادیم و چندین میلیون شاهد و بیش از صد هزار معلول داریم که امکان ندارد به خارج روند و عَرضه شوند و شهادت دهند؛ علاوه بر پرونده‌های بسیاری که در اینجا است. و رسیدگی به امر لانه جاسوسی باید در همان محلِ به اصطلاح «سفارت» صورت گیرد، زیرا شواهد جرم در همان محل است. با توجه به مراتب فوق، تشکیل هر محکمه یا شورایی، بر خلاف موازین قضایی و از نظر ملت ما مردود است.
ملت عزیز ما باید بدانند که در این میدانْ پیروز، و به خواست خداوند تعالی و با اتکا به‌ قدرت اسلام و ایمان، نقشه‌های شوم قدرتمندان یکی پس از دیگر نقش بر آب خواهند شد. من برای چندمین بار تکرار می‌کنم که در این امر حیاتی قشرهای ملت، با هر مسلکی که دارند و با هر فکر سیاسی یا مذهبی که دارند، لازم است وحدت خود را حفظ نموده، و علیه جنایات بیشمار دولت امریکا موضعی خصمانه گرفته؛ و اشکال‌تراشی و تفرقه‌اندازی، که به سود دشمنان کشور ماست، نباشد. و السلام علی عباد الله الصالحین.
6 آذر 58/ 7 محرم الحرام 1400
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- قدرتمندترین ارگان سازمان ملل متحد که دارای پنج عضو دائمی( امریکا، انگلیس، شوروی‏[ روسیه‏]، فرانسه و چین) و ده عضو غیر دائمی است. آرای این شورا معمولًا با نظر و صلاحدید اعضای دائمی- که دارای حق وِتُو هستند، و در راس آنها امریکا است- صادر می‏شود.


امام خمینی (ره)؛ 06 آذر 1358

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: