مطلب مرتبط

حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای بنی صدرتذکر به بنی صدرتذکر به بنی صدر
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع اعضای شورای انقلاب و ... (تنفیذ حکم ریاست جمهوری)

تهران، بیمارستان قلب
تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابو الحسن بنی صدر
مقامهای مادی و معنوی
اعضای شورای انقلاب- هیات دولت و جمعی از خبرنگاران‌
جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۴۱ تا صفحه ۱۴۲

بسم الله الرحمن الرحیم‌

فانی بودن دنیا و مقامات دنیوی‌

من یک کلمه به آقای بنی صدر «1» تذکر می‌دهم، که آن یک کلمه تذکر برای همه است: حبّ الدنیا راس کلّ خطیئه «2» هر مقامی که برای بشر حاصل می‌شود، چه مقامهای معنوی و چه مقامهای مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است. توجه داشته باشند همه کسانی که برای بشر خدمت می‌کنند، کسانی که دارای مقامی هستند، دارای پستی هستند، که مقامْ آنها را مغرور نکند. مقام رفتنی است و انسان در حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است.
من از آقای بنی صدر می‌خواهم که ما بین قبل از ریاست جمهور و بعد از ریاست جمهور در اخلاق روحی‌شان تفاوتی نباشد. تفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است. و من از همه کسانی که در مقامی هستند، چه مقامهای کشوری و چه مقامهای لشکری می‌خواهم که به مقامات خودشان مغرور نباشند، و در راه اعتلای اسلام و اعتلای ملت مسلمان و اعتلای کشور ایران کوشا باشند. و این طور نباشد که به واسطه تقدم و تاخر یک نفر یا چند نفر موقتاً اسباب این بشود که کناره‌گیری کنند و یا خدای نخواسته، مخالفت و کارشکنی.
از خداوند تعالی مسالت می‌کنم که همه ما را به راه خدا، به راه راست هدایت کند و از گرایش به شرق و غرب حفظ کند. و از خوف از ابرقدرتها حفظ کند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌

«۱»- سید ابو الحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهوری اسلامی ایران‏«۲»- امام صادق( ع) می‏فرماید:« دوستی دنیا، منشا همه خطاها است». اصول کافی، ج ۲، ص ۱۳۱ و ۳۱۵.


امام خمینی (ره)؛ 15 بهمن 1358

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: