مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع اقشار مختلف مردم مشهد (لزوم حفظ آرامش و وحدت)می‌خواهند وحدت ملت را به هم بزننداز همه ملت ایران می‌خواهم که حفظ کنند آرامش خودشان راحفظ آرامش جامعه توسط ائمهسخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم مشهد (لزوم حفظ آرامش و وحدت)حضرت رضا(ع) در مصیبت‌های معنوی با آرامش راه خود را پیش می برد...حضرت رضا(ع) در مصیبت‌های معنوی با آرامش راه خود را پیش می برد...
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم مشهد (لزوم حفظ آرامش و وحدت)

تهران، جماران
تلاش دشمن در ایجاد اختلافات و لزوم آرامش و حل اختلافات
واعظ طبسی (نماینده امام و تولیت آستان قدس رضوی)- نمایندگان مردم خراسان در مجلس شورای اسلامی- گروهی از اهالی مشهد- اعضای انجمن اسلامی کَسَبه و بانک سپه‌
جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۲۶ تا صفحه ۴۲۸

بسم الله الرحمن الرحیم‌

آرزوی زیارت بارگاه حضرت رضا (ع)

شما مهمانهای عزیزی هستید که از محل تجلّی نور، از محل توجّه ملائکه الله، از آستان قدس رضوی آمدید و خوش آمدید. خداوند شماها را حفظ کند، و اسلام را به جدیتهای شما و همه ملت به پیش ببرد. و من امیدوارم که با دعای شما در آستان قدس رضوی موفق بشوم به پایبوس آن حضرت.

آسیب‌پذیر شدن کشور در اثر اختلافات‌

آنچه که من باید در محضر شما دوستان، عزیزان عرض کنم این است که قدرتهای بزرگ توجه دارند به اینکه این ملت در سایه وحدت و اتفاق و توجه به خدای تبارک و تعالی، پیروز شدند و منافع آنها را به خطر انداختند. و آنها از پای نخواهند نشست، و هر روز یک راهی درست می‌کنند برای اختلاف و برای اینکه وحدت ملت ما را به هم بزنند. و ما باید چشم و گوش خودمان را باز کنیم و هوشیار باشیم که اختلافات را دامن‌نزنیم. ملت ما هر قشری که توجه دارند به اینکه این کشور را اختلاف خواهد آسیب‌پذیر کرد، و هر گروهی که علاقه دارند به اسلام، علاقه دارند به کشور اسلامی، علاقه دارند به‌ ملت اسلامی ایران، به ملت ایران، باید کوشش کنند که خللی در این وحدت و اتفاق رخ ندهد. اگر خدای نخواسته، دشمنهای ما موفق بشوند به اینکه در هر گوشه‌ای بین ملت ما اختلاف بیندازند، آنها به آرزوی خودشان می‌رسند.

لزوم حفظ آرامش و حلّ اختلافات‌

امروز آنچه که برای ما از همه چیز، لازمتر است آرامش است. ما امروز مبتلای به جنگ هستیم و مبتلای به این خرابکاریهای داخلی هم هستیم، و دشمنهای ما شاید اهمیت به این اختلالهای داخلی بیشتر بدهند تا هجوم نظامی. برای اینکه اختلافات داخلی ما را از باطن آسیب‌پذیر می‌کند و ما خودمان، خودمان را از بین می‌بریم. باید ما توجه به این معنا داشته باشیم که مبادا در بین ما اشخاص مغرضی نفوذ کنند و اختلاف بیندازند. اگر خدای نخواسته، این اشخاصی که مغرض‌اند، اختلاف بخواهند بیندازند، شماها که بیدارید و ملت ما که بیدارند آنها را نصیحت کنند. نگذارند که آنها به آمال خودشان برسند. ما خیلی احتیاج به آرامش داریم. من از همه شما دوستان و از همه ملت ایران می‌خواهم که حفظ کنند آرامش خودشان را. اگر فرضاً هم کسانی باشند که برای بعضی کارها بخواهند اختلاف بیندازند، شماها با عقل و تدبیر حفظ کنید آرامش را. نگذارید در یک همچو موقعی که ما احتیاج به آرامش داریم خدای نخواسته اختلاف پیدا بشود. شما از مرکزی آمدید که آن مرکز، مرکز حقیقت اسلام است. و شما می‌دانید که حضرت رضا- سلام الله علیه- در آن ابتلائاتی که داشت و در آن مصیبتهای معنوی که برایش وارد می‌شد، بدون اینکه یک اختلافی ایجاد کند، با آرامش، راه خودش را به پیش می‌برد. مقید بود به اینکه آرامش ملت را حفظ کند. و شما می‌دانید که حضرت امیر- سلام الله علیه- ابو الائمه، اول شخص اسلام بعد از رسول الله- صلی الله علیه و آله- در طول مدت عمرشان در جهاد بودند. و در آن مدتی که اختلافات بین دستجات بود ایشان آرامش را حفظ کردند. برای اینکه اسلام محتاج به آرامش است.
ما همه اختلافات خودمان را باید عُقَلا حل بکنند و نگذارند به سر و صدا و به‌ اختلاف‌اندازی منتهی بشود. فرضاً اگر یک کسی بخواهد یک عملی بکند که به واسطه او تحریک عواطف را بکند، تکلیف ما این است که باید در مقابل آنها، امروز آرامش را حفظ کنیم و سکوت کنیم. من از خدای تبارک و تعالی، سعادت و سلامت همه شما را و همه ملت ایران را خواستارم. و هدایت آنهایی که در صدد هستند که اختلاف ایجاد کنند از خدای تبارک و تعالی مسالت می‌کنم. من از شما برادران عزیز که زحمت کشیدید و آمدید در یک همچو فضای تنگی نشستید و ایستادید تشکر می‌کنم، و سعادت و سلامت همه شما را از خدای تبارک و تعالی خواستار هستم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌

«۱»- در صحیفه نور، تاریخ ۶/ ۱۰/ ۱۳۵۹ درج شده است، و گزارش این دیدار در روزنامه‏های مورخ ۴/ ۱۰/ ۱۳۵۹ آمده است.


امام خمینی (ره)؛ 03 دی 1359

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 4/52 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: