مطلب مرتبط

دخالت کردن و جلوگیری از حکم قضات خلاف شرع استدخالت کردن و جلوگیری از حکم قضات خلاف شرع استاگر حکمی صادر شد، هیچ فردی حق جوسازی ندارد، نه در روزنامه‌ها نه در نطق‌هااگر حکمی صادر شد، هیچ فردی حق جوسازی ندارد، نه در روزنامه‌ها نه در نطق‌ها
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

بیانات در جمع اعضای شورای عالی قضایی (لزوم استقلال قوه قضاییه)

تهران، جماران
لزوم استقلال قوه قضاییه
اعضای شورای عالی قضایی: موسوی اردبیلی، سید عبد الکریم (رئیس دیوان عالی کشور)- صانعی، یوسف (دادستان کل کشور)- مقتدایی- بجنوردی- میر محمدی‌
جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۲۱

بسم الله الرحمن الرحیم‌
مطلبی که من باید به عموم مردم و بخصوص آنهایی که در کارهای کشور و مملکت دست دارند تذکر دهم، این است که قوه قضاییه قوه‌ای است مستقل، و معنای استقلالش این است که در صورتی که حکمی از قضات صادر شد، هیچ کس حتی مجتهد، دیگر حق ندارد آن را نقض و یا در آن دخالت نماید. و احدی حق دخالت در امر قضا را ندارد و دخالت کردن، خلاف شرع و جلوگیری از حکم قضات هم بر خلاف شرع است.
و من به مردم عرض می‌کنم که افراد این شورا را از سال‌های قبل می‌شناسم و برای این مقام صلاحیت دارند، و اگر دستور و حکمی از آنها صادر شد، هیچ فردی حق جَوّسازی، نه در روزنامه‌ها و نه در نطق‌ها و نه در بین مردم را ندارد. تضعیف قوّه قضاییه صلاح نیست و باید قوّه قضاییه را تقویت نمود.
من باز عرض می‌کنم که استقلال قضایی معنایش این است که اگر قاضی حکمی کرد، احیاناً رسیدگی به آن حکمْ مرجع دارد و غیر از آن، هیچ کس حق دخالت ندارد. من امیدوارم که آقایان در قوّه قضاییه موفق باشند که به طور شایسته و با قدرت عمل کنند، و امیدوارم ملت و مجلس و دولت هم پشتیبان آنان باشد که خدای نخواسته صدمه‌ای به آن وارد نشود.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌



امام خمینی (ره)؛ 02 دی 1363

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: