شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه : پاسخ به نامه 135 نفر از نمایندگان مجلس (تایید نخست وزیر و تاکید بر حمایت از دولت)

تهران، جماران
انتخاب دولت جدید
تایید نخست وزیر و تاکید بر حمایت از دولت
135 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۹۱ تا صفحه ۳۹۳
[محضر مبارک رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی- مد ظله‌
پس از سلام و آرزوی طول عمر با عزت و برکت برای آن حضرت به عرض می‌رسانیم: وضعیت حساس مملکت و دگرگونی قریب الوقوعی که نسبت به دولت در پیش است ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که موجب تصدیع شویم. با این امید که از نفس قدسی و نظر بلند شما که همواره به جانهای مشتاق حقیقت، اطمینان بخشیده است و منشا برکات برای اسلام و جمهوری اسلامی بوده است مدد بگیریم.
همان طور که خاطر خطیر، مستحضر است در پی انجام انتخابات ریاست جمهوری، دولت تازه‌ای معرفی خواهد شد. این واقعه در هنگامه‌ای رخ می‌دهد که ملت ایثارگر و انقلابی ما، پنجمین سالگرد جنگ تحمیلی را با همه آثار و تبعاتش صبورانه به پشت سر گذاشته و تحت رهبری آن حضرت، سربلند و مقتدر، دفاع مقدس از اسلام و انقلاب اسلامی را سرلوحه برنامه‌ها و تلاشهای خود قرار داده است و تنگناهای سخت مالی و اقتصادی را بزرگوارانه با همتی الهی تحمل می‌کند.
ما نمایندگان این مردم عظیم الشان ضمن تقدیر از نخست وزیر متعهد و دولت تلاشگر او که جوانمردانه با موفقیت، در دورانی بسیار سخت به انجام وظیفه همت گماشته‌اند و خدمات ارزنده‌شان همواره مورد عنایت حضرت امام و امت بزرگ اسلامی بوده است، انتظار و توقع خود را در این مقطع حساس از تاریخ انقلاب اسلامی نسبت به معرفی نخست وزیر و دولت جدید به عرض امام عزیز می‌رسانیم و از پیشگاه مقدسشان درخواست ارشاد می‌کنیم.
1- سابقه انقلابی و ارزندگی، حقیقت درخشانی است که بایستی بر چهره دولت جمهوری اسلامی‌
بدرخشد تا همه نیروهای انقلابی و کافه مردم فداکار ما با امید و نشاط به حمایت آن برخیزند و حضرت امام هم بر این نکته تاکیدی فراوان دارند بنا بر این چنانچه دولتی فاقد چنین امتیاز بوده و یا خدای نخواسته نکاتی منفی داشته باشد ضربه‌ای به انقلاب وارد خواهد آمد.
2- اکنون ملت و کشور ما یکی از بحرانیترین مواقع تاریخی را می‌گذراند. اشتعال دامنه جنگ و خطر ضربهیابی مخازن نفتی، تهدیدات نظامی امریکا، فشارهای شدید اقتصادی، توطئه‌های خطرناک سیاسی و تحریکات ضد انقلاب از عوامل مهمه‌ای است که فشار طاقتفرسای آن بر دوش مردم صبور و مظلوم ما سنگینی می‌کند و تغییر دولت که متاسفانه به قرار مشهود مستلزم تغییری عظیم در سطح کشور خواهد بود، تزلزلی شدید در ارکان دولت و اداره کشور به وجود خواهد آورد که مسلماً عواقبی وخیم در بر دارد.
3- آنچه متاسفانه مشهود است جریانی خاص و گسترده و طیفی معلوم و مشخص، تغییر دولت را حمایت و همراهی می‌کند که در صورت موفقیت ممکن است نیروهای فراوان انقلابی کنار گذاشته شوند و یا به کنار روند و بحران و خسران فراوان در سازمان اداره مملکت که اکنون قشرهای مومن و انقلابی ارزنده‌ای در متن آن مشغول خدماتی صادقانه‌اند پدید آید.
4- مردم محروم و پر توان و صبور ما با معرفی دولتی جدید به طور طبیعی توقعات و انتظاراتی خواهند داشت و چون دولت جدید فاقد امکاناتی تازه و گسترده است موجبات یاس مردم فراهم خواهد شد.
5- چون دولت جدید تجربه و تلاش و امکانات فراوانتری ندارد و از داشتن اکثریتی قاطع در مجلس و بین مردم برخوردار نیست به موفقیتهای لازم دست نخواهد یافت و در نتیجه کشور دچار بحران می‌شود.
6- آنچه صادقانه به عنوان نمایندگان مردم دریافته و معروض می‌داریم این است که دولت آقای مهندس موسوی با وجود مشکلات فراوان داخلی و خارجی و علی رغم جوسازیها و ایجاد موانع و ناهماهنگیهای عمدی دولتی موفق بوده است و این حقیقت را شخص حضرت امام و مسئولان مهم و متعهد کشور و نهادهای انقلابی و مردم آگاه درک کرده‌اند و تعویض چنین دولتی در این موقعیت حساس مغایر با مصالح مملکت و ملت است.
7- چون به فرموده حضرت عالی، مسئله اصلی جنگ است و دولت فعلی با قوای رزمنده و فداکار ما در ادامه جنگ و تلاش برای حصول پیروزی توافق و همکاری برنامه‌ریزی شده گرم و صمیمانه‌ای دارد، کنار رفتن آن به مسئله جنگ ضایعات و صدماتی وارد خواهد ساخت.
و اینک که مجلس در آستانه تصمیمی سرنوشت‌ساز قرار گرفته است بدون شک راهنماییهای آن حضرت می‌تواند روشنگر راه ما باشد. لذا موجب امتنان و افتخار خواهد بود اگر اجازه فرمایید بعضی از ما نمایندگان مجلس لحظاتی شرفیاب شوند و از هدایتهای آن حضرت در این مورد کسب فیض نمایند.
از خداوند متعال می‌خواهیم که همواره امت ما را از برکات رهبری آن امام بزرگوار برخوردار فرماید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.].
بسم الله الرحمن الرحیم‌
با تشکر از حضرات آقایان، این جانب چون خود را موظف به اظهار نظر می‌دانم، به آقایانی که نظر خواسته‌اند، از آن جمله جناب حجت الاسلام آقای مهدوی و بعضی آقایان دیگر، عرض کردم آقای مهندس موسوی «1» را شخص متدین و متعهد، و در وضع بسیار پیچیده کشور، دولت ایشان را موفق می‌دانم؛ و در حال حاضر تغییر آن را صلاح نمی‌دانم. ولی حق انتخاب با جناب آقای رئیس جمهور «2» و مجلس شورای اسلامی محترم است.
5 مهر 64
روح الله الموسوی الخمینی‌
«۱»- نخست وزیر«۲»- آقای سید علی خامنه‏ای‏


امام خمینی (ره)؛ 05 مهر 1364
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: