مطلب مرتبط

اجازه نامه به آقای علی تابش در مورد تغییر اساسنامه موسسه خیریه همدانیان‌نامه به آقای سید حسین خادمی اصفهانی در مورد «موسسه خیریه همدانیان»
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای منتظری (وقفنامه موسسه همدانیان)

تهران، جماران
وقفنامه موسسه همدانیان
منتظری، حسینعلی
جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۱۸ تا صفحه ۴۱۹

[بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر بزرگ انقلاب آیت الله العظمی امام خمینی- مد ظله العالی‌
پس از سلام، راجع به موسسه خیریه مرحوم همدانیان که حضرت عالی رسیدگی و نظارت آن را به حقیر احاله فرموده بودید، روند کار این است که مرحوم حسین همدانیان در 24/ 3/ 1344 اساسنامه‌ای را به اختیار خود تنظیم کرده که مصرف را اصفهان و اختیار مال را در زمان حیات با خودش قرار داده. سپس در 30/ 4/ 53 در اصفهان به بهانه‌ای بازداشت، و چون مال او زیاد بوده و اولاد نداشته، دستگاه «1» به مال او طمع می‌کنند. بالاخره او در 8/ 2/ 1354 در بیمارستان خورشید اصفهان در حالی که هنوز بازداشت بوده، مسئول ثبت اصفهان را طلب می‌کند و اساسنامه دیگری را تنظیم و به ثبت می‌رساند که ضمناً حاوی اهداف خودش بوده و قهراً دستگاه را قانع نمی‌کند. بعداً در 30/ 11/ 55 در کرج با توافق نمایندگان سازمان شاهنشاهی اساسنامه سومی تنظیم می‌شود که رسماً موسسه را به سازمان مذکور وابسته می‌سازد، ولی چون باز حاوی اهداف خودش بوده، دستگاه ما فوق را قانع نمی‌کند و به ثبت نمی‌رسد. و بالاخره با اعمال فشار دستگاه بدون اطلاع و رضایت موسس به استناد ماده یازده اساسنامه 54 که ثبت شده، هیات امنا را تغییر می‌دهند و اموال او را صد در صد در اختیار سازمان «2» قرار می‌دهند. او هم تعقیب می‌کند و صدایش به جایی نمی‌رسد. این جانب پس از مطالعه اساسنامه‌های مختلف و اطلاع از اهداف موسس و پس از مذاکره و استفسار از مسئول ثبت آن زمان که اتفاقاً مورد شناخت سابق و مورد اعتماد این جانب می‌باشد و فعلًا بازنشسته است، و پس از مذاکره حضوری با خواهر همدانیان و نماینده برادرش که فراری است و شرعاً وارث او می‌باشند، و کتباً هم از حضرت عالی تقاضا کرده‌اند امر موسسه را به حقیر محول فرمایید، چنین تشخیص می‌دهم که رعایت قانون ثبت رسمی و اهداف موسس و رضایت وارث (که شبهه اکراه در اساسنامه‌ها و انتقال مال به آنان قوی است) و پیشگیری از تغییرات یا تصرفات ناروا، و بالاخره رعایت احتیاط من جمیع الجهات ایجاب می‌کنند که اساسنامه ثبت‌شده رسمی در 8/ 2/ 1354 که موسس می‌گفته، اگر به آن عمل شود مورد رضایت من است (و طبق اسناد موجوده در پرونده حتی بعد از اساسنامه کرج در مقام عمل بر آن تکیه داشتند) مورد عمل قرار گیرد.
در این اساسنامه، مصرف اصفهان است و هیات امنا عبارت است از پنج مقام و دو شخص:
1- رئیس دیوان عالی کشور 2- استاندار اصفهان 3- مدیر بانک ملی ایران 4- رئیس دانشگاه اصفهان 5- رئیس دادگستری اصفهان. و دو نفر شخص که فعلًا نیستند و سه مقام اول اتفاقاً در اساسنامه کرج هم ذکر شده‌اند، و چون دو شخص وجود ندارند، مطابق ماده ده اساسنامه پنج مقام، دو نفر را انتخاب می‌کنند.
فقط چیزی که لازم است اضافه شود این است که در ماده یازده که اختیارات هیات امنا ذکر شده، گفته شده که: «اختیار انحلال موسسه و تغییر نحوه مصرف را ندارند».
باید اضافه شود که: «اختیار تغییر پنج مقام هیات امنا را نیز ندارند» تا پیشگیریهای لازمه انجام شده باشد. و ضمناً چون بسیاری از رقبات موسسه تصرف شده، هیات امنا با نفوذ خود باید رقبات از دست رفته را برگردانند تا رضایت موسس و وارث و رضایت خدا حاصل گردد. این است نظر و تشخیص مخلص. اجرا و تنفیذ آن بسته به امر مبارک است. و السلام علیکم- حسینعلی منتظری‌].
بسمه تعالی‌
با تشکر از زحمات مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای خادمی «3»- رحمه الله علیه- و با تشکر از کلیه حضرات آقایان که با تصویب این جانب، موسسه همدانیان را اداره نمودند و در این راه کوشش نموده و اموال را حفظ نمودند، و در این امر خیر به اسلام خدمت کردند. اکنون که پس از بررسی طولانی، مفاد وصیتنامه و وقفنامه مشخص شده است، لازم است به همان نحو که در ورقه مرقوم شده است عمل شود. و السلام علیکم.
21 آبان 64/ 28 صفر 1406
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- رژیم شاه و سازمان اطلاعات و امنیت( ساواک)«۲»- سازمان اطلاعات و امنیت رژیم شاه( ساواک).«۳»- آقای سید حسین خادمی، از علمای معروف و رئیس پیشین حوزه علمیه اصفهان‏


امام خمینی (ره)؛ 21 آبان 1364
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: