شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم به آقای طهماسب مظاهری (نگهداری از اموال عتیقه‌ای و موزه‌ای)

تهران، جماران
سرپرستی میراث فرهنگی (اموال عتیقه‌ای و موزه‌ای)
مظاهری، طهماسب (معاون نخست وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان)
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۶۶ تا صفحه ۱۶۷

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی- مد ظله العالی- رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران‌
پس از عرض سلام و با احترام و تحیت به پیشگاه با برکت قائد عظیم الشان، به استحضار می‌رساند:
در اجرای حکم حکومتی مورخ 9/ 12/ 1357 آن رهبر معظم، مقادیری اموال منقول مربوط به خاندان پهلوی و عمال و شاخه‌ها و مربوطین آنها جمع‌آوری و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت که بخشی از این اموال به علت یگانگی در نوع ساخت یا قِدمت و همچنین نِفاست آنها از حیث آثار برجسته هنری و فرهنگی یا تاریخی، با عناوین اموال عتیقه‌ای یا موزه‌ای است یا اموالی است که به صورت نشانه‌ای از فرهنگ زندگی طاغوت قابل ارائه و نمایش به مردم مسلمان و نسل جوان می‌باشد.
این اموال با دقت و توجه کافی برادران همکار بنیاد تفکیک و شناسایی و طبقه‌بندی شده و برای تمام اقلام موجود، یک شناسنامه حاوی اطلاعات فنی و هنری و تاریخی تهیه گردیده و در اماکن مناسب برای حفظ و حراست از آنها منتقل و بر اساس نظام و سیستم منظم و دقیقی نگهداری می‌گردد.
اکنون در نظر است ان شاء الله این اموال با آماده کردن محل مناسبی برای نمایش، به صورت عمومی در اختیار بازدید و مشاهده عموم مردم قرار گیرد و ضمن مشاهده این مجموعه، و آثار هنری و عتیقه فوق و بهره‌برداریهای فرهنگی و هنری در جهت مصالح جمهوری اسلامی، توجه جمهوری اسلامی به حفظ و صیانت از این اموال و اقدامات و توجه بنیاد در حفظ این مجموعه فرهنگی را به ملت مسلمان ایران و مردم جهان نشان دهد و این اموال به صورت یک مجموعه در اختیار بنیاد مستضعفان باقی بماند.
از آنجا که این اموال می‌بایست تحت نظر و اراده لازم الاتباع آن رهبر بزرگوار مورد بهره‌برداری‌ واقع گردد، استدعا می‌نماید در صورت صلاحدید، رهنمود و ارشادات لازم را صادر فرمایید.
طهماسب مظاهری- معاون نخست‌وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان‌].
بسمه تعالی‌
جناب آقای مظاهری، سرپرست بنیاد مستضعفان‌
جنابعالی اجازه دارید تا هر آنچه را که از آثار هنری، فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می‌شود و یا فروش آن موجب خسران کشور می‌شود در مکانی مناسب نگهداری نمایید؛ و در صورت امکان در معرض دید عموم قرار دهید. ان شاء الله موفق باشید.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 01 آبان 1367
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: