شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای علی قارص (تقبیح عملکرد کارگران در کشورهای غربی)

نجف
هجوم کارگران تُرک به کشورهای اروپای غربی
تقبیح عملکرد کارگران در کشورهای غربی
علی قارص
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۹۴ تا صفحه ۴۹۵

[پیشگاه پیشوای بزرگ اسلامیان آقای حاج سید روح الله خمینی- دام ظله‌
سئوالی است دینی به حضور مقدس: از مملکت ما [ترکیه‌] مردان و زنان مسلمان برای کارگری سیل‌آسا به آلمان و هلند و بلژیک و دولتهای کافر دیگر می‌روند. اکثر آنها در آنجا مرتکب اعمالی می‌شوند که باعث هَتْک حرمت اسلام و سرشکستگی مسلمانان می‌گردد. در صد، نود و نه آنها عبادتهای واجب خود را ترک کرده گناهانی مانند قماربازی، شرابخواری و زنا و گاهگاه ازدواج با محرمان شرعی خویش و کارهای دیگر که شرح دادنی نیست انجام می‌دهند. آیا در دین مقدس اسلام این گونه کار کردن و هجرتها جایز و دستمزد آن حلال است یا نه؟ لطفاً حکمش را بیان فرمایید
- ترکیه- قارص حاج علی‌]
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین‌
مطالب مرقومه موجب کمال تاسف و تاثر این جانب گردید. این گونه اعمال موجب سخط خداوند متعال و باعث تاثر قلبی اولیای حق- سلام الله علیهم- می‌گردد. اقدام به این گونه امور که موجب هتک حرمت اسلام و مسلمین است از اعظم معاصی و گناهان کبیره است.
هجرت از دار الاسلام به دار الکفر که مستلزم این نحو کبایر موبقه شود حرام و از کبایر است بلکه کار کردن برای کفار که مستلزم وَهْنِ «1» دین مقدس اسلام است، حرام و اجرت‌ در مقابل آن سُحْت «2» و مُحَرَّم است. بر علمای اعلام و اولیای امور و سایر طبقات مختلف مسلمان لازم است از این هجرتها که موجب هتک دولت و ملت اسلام است جلوگیری کنند. از خداوند متعال بیداری ملتهای مسلمان و قطع ایادی اجانب را خواستارم. و السلام علی من اتبع الهدی.
5 ربیع الاول 1393
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- سبک شدن و کوچک شدن‏«۲»- آتش، در اصطلاح فقهی به معنای حرام می‏آید.


امام خمینی (ره)؛ 20 فروردین 1352
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: