مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع گروهى از مسئولين نظام (قداست ماههاى شعبان و رمضان)سخنرانی در جمع گروهی از مسئولین نظام (قداست ماههای شعبان و رمضان)ماه نبوت و امامتقرآن و ادعیه ، اسرار الهیخاتم رسل ، خاتم ولایتماه رمضان ماه جنگ استمرگ بر همه ظالم‌های دنیاادعیه کم نظیرحفظ وحدت ودوری از اختلافمرگ بر همه ظالم هاهر چه داریم به برکت خدا و عنایت او از این ملت داریماستوری | هرچه داریم از این ملت داریماستوری | مناجات شعبانیه کم نظیر استاستوری | ماه شعبان، ماه امامتخاتم ولایتخاتم ولایتخاتم ولایتخاتم ولایتجلوه لیله القدرجلوه لیله القدرپروپاگاندا صلحپروپاگاندا صلححضور ملتحضور ملت
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع گروهی از مسئولین نظام (قداست ماههای شعبان و رمضان)

تهران، حسینیه جماران
میلاد حضرت ولی عصر امام زمان (عج)
قداست و میمنت ماه شعبان و رمضان و ادعیه وارده
کروبی، مهدی (نماینده امام و سرپرست بنیاد شهید)- محتشمی، سید علی اکبر (وزیر کشور)- رسولی (نماینده امام در بنیاد مسکن)- انصاری، مجید (سرپرست زندانها)- خانواده‌های شهدای لبنان- خانواده‌های شهدا، مفقودان و اسرای شهرهای رامسر، تهران اردبیل- خانواده‌های شهدای بنیاد مستضعفان- استانداران، معاونان و مشاوران وزارت کشور- اعضای بنیاد مسکن- معاونان و مدیران کل زندانهای سراسر کشور- فرماندهان لشکر ثار اللَّه‌
جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۴۸ تا صفحه ۲۵۲

بسم الله الرحمن الرحیم‌

ماه مبارک رمضان، ماه نبوت‌

این عید سعید بر همه مسلمین جهان و مستضعفان مبارک باد. ما در ماه شعبان هستیم و چند روز دیگر در ماه رمضان واقع می‌شویم. ماه رمضان، ماه نبوت است و ماه شعبان، ماه امامت. ماه رمضان، لیله القدر دارد و ماه شعبان، شب نیمه شعبان دارد که تالی لیله القدر است. ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه لیله القدر [دارد] و ماه شعبان مبارک است؛ برای اینکه نیمه شعبان دارد. ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه نزول وحی در او شده است یا به عبارت دیگر، معنویت رسول خدا وحی را نازل کرده است. و ماه شعبان معظم است؛ برای اینکه ماه ادامه همان معنویات ماه رمضان است. این ماه مبارک رمضان جلوه لیله القدر است که تمام حقایق و معانی در او جمع است. و ماه شعبان، ماه امامان است که ادامه همان است. در ماه مبارک رمضان، مقام رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- به ولایت کلی الهی بالاصاله تمام برکات را در این جهان بسط داده است. و ماه شعبان، که ماه امامان است، به برکت ولایت مطلقه، به تبع رسول الله همان معانی را ادامه می‌دهد.
پس ماه رمضان ماهی است که تمام پرده‌ها را دریده است و وارد شده است جبرئیل امین بر رسول خدا و به عبارت دیگر، وارد کرده است پیغمبر اکرم جبرئیل امین را در دنیا. و ماه شعبان، ماه ولایت است و همه این معانی را ادامه می‌دهد. ماه رمضان مبارک است که قرآن بر او وارد شده است. و ماه شعبان مبارک است که ادعیه ائمه- علیهم السلام- در او وارد شده است. ماه مبارک رمضان [است‌] که قرآن را وارد کرده است. قرآن مشتمل بر تمام معارف است و تمام ما یحتاج بشر است و ماه شعبان، که ماه امامان است، ادامه همان حقیقت است و همان معانی در تمام دوره‌ها.
آن چیزی که در قرآن به طور اسرار است، در ادعیه ائمه ما به طور اسرار است. در دعای شعبانیه می‌خوانیم که عرض می‌کند به خدا: وَ اجْعَلْنی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاَجابَکَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَناجَیْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَکَ جَهْراً. «1» مسئله «صعق» را می‌آورد در میان؛ همان معنایی که در قرآن کریم راجع به حضرت موسی می‌گوید: فَلَمّا تَجَلّی‌ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ «2» و موسی در «صعق» واقع شد. این ماه صعق است و این هم ماهی است که همان صعق را می‌خواهد. این ماه تجلی الهی است بر پیغمبر اکرم و این ماه تجلی الهی به تبع پیغمبر اکرم بر امامان است.
حضرت مهدی- سلام الله علیه- ابعاد مختلفه دارد که آنچه که برای بشر واقع شده است، بعض ابعاد اوست؛ چنانچه آنچه از قرآن و پیغمبر اکرم برای بشر معلوم شده است، بعض ابعاد آن معنویات است؛ معنویاتی در قرآن است که برای هیچ کس جز پیغمبر اکرم و کسانی که شاگرد او هستند و از او استفاده کرده‌اند، کشف نشده است. و در ادعیه ما مسائلی است که همان طور است؛ همان طوری که رسول اکرم به حسب واقع، حاکم بر جمیع موجودات است؛ حضرت مهدی همان طور حاکم بر جمیع موجودات است. آن خاتم رسل است و این خاتم ولایت. آن خاتم ولایت کلی بالاصاله است و این خاتم ولایت کلی به تبعیت است. پس این دو ماه، ماههایی هستند که باید ما راجع به آنها احترام‌ قائل بشویم و ادعیه‌ای [را] که در این ماه مبارک؛ ماه معظم شعبان وارد شده است و پس از آن در ماه مبارک رمضان وارد شده است بخوانیم و درش تدبر کنیم.
مفسرانی که اهل این معانی هستند، ادعیه ائمه را تفسیر کنند! مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که کم نظیر است؛ مثل دعای ابو حمزه که از حضرت سجاد وارد شده است، آن هم کم نظیر است و این هم کم نظیر است. دعای کمیل در شعبان وارد شده است و یکی از ادعیه‌ای است که در پانزده شعبان، شب پانزده شعبان خوانده می‌شود، مشتمل بر اسراری است که دست ما از آن کوتاه است. از ائمه هدی‌ ادعیه‌ای وارد شده است که مضامین آنها را باید تامل کرد، و آنهایی که اهل نظر هستند، اهل معرفت هستند بر آنها شرح کنند؛ آنها را به مردم ارائه بدهند، اگر چه هیچ کس نمی‌تواند آن چیزی [را] که به حسب واقع هست، شرح کند.
ما از این مساله باید بگذریم و همان اکتفا کنیم به اینکه ما تابع هستیم. و ما قائل به این هستیم که نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود.

نقشه‌های دشمنان برای نجات صدام‌

در ماه مبارک، جنگ بدر واقع شده است. اینهایی که به هر بهانه‌ای، می‌خواهند مهلت برای صدام بگیرند، اخیراً هم باز متشبث شده‌اند به اینکه در ماه مبارک آتش بس باشد؛ [می‌گویند:] مهلت بدهید به این جنایتکار که در ماه مبارک تجهیز کند خودش را و بعد از ماه مبارک بدتر از اول، حمله کند؛ یک جنایتکاری که از هیچ امری از امور نمی‌گذرد و به هیچ قشری از اقشار رحم نمی‌کند و به اهل کشور خودش هم رحم نمی‌کند؛ و آنها را در تحت فشارها و کشتارها قرار می‌دهد و دائماً در صدد فرصت است برای اینکه خودش را تحمیل کند بر همه منطقه. آنهایی که تبع امریکا هستند، آنها دعوت می‌کنند ما را بر اینکه در ماه مبارک رمضان آتش بس! در سال قبل بود یا سال جلویی بود که دست‌اندرکارهای عراق می‌گفتند که ماه حرام است، جنگ حرام است. اینها باز این مطلب را هم نفهمیدند که ماه رجب ماه حرام است، نه ماه رمضان. ماه رمضان ماه جنگ‌ است.
ملت ما باید متوجه باشند به دسیسه‌های قدرتهای بزرگ، که در هر فرصتی دسیسه‌ای ایجاد می‌کنند. و ما باید هشیار باشیم و گول اینها را نخوریم و ماه رمضان را مهلت ندهیم به این جنایتکار که مجهز بشود و باز به شرارت خودش ادامه بدهد. این شخص الآن در لب گودال است؛ لب گودال جهنم است. و شما جوانها و شما مردم باید این را ثابت کنید [که‌] الآن هم جهنم محیط بر اوست. الآن هم این زندگی‌ای که او می‌کند زندگی جهنمی است و آن اخلاقی که دارد اخلاق جهنمیان است. بر ماست که به هیچ یک از این بوقهای تبلیغاتی و آنهایی که تبع آنها هستند یا از زبان امریکا صحبت می‌کنند یا اشتباه می‌کنند در امور راجع به این که جنگ را باید پایان داد، هیچ گوش ندهیم. جنگ ممکن نیست پایان بپذیرد، الّا به رفتن این حزب فاسد، ان شاء الله.
و مرگ بر همه ظالمهای دنیا. مرگ بر آنهایی که دارند مردم را و ملتها را می‌چاپند و با تبلیغات خودشان، خودشان را یک ملت یا یک دولت صلح طلب حساب می‌کنند اینها در حال مرگ هستند. آنی که باقی است خدای تبارک و تعالی است. آن که هست و همیشه هست او است. و آن که اهل سعادت است، آنی است که تقوا داشته باشد. تبعیت داشته باشد از اسلام. و تبعیت از اسلام اگر ما داریم، باید هم دشمنان اسلام را سرکوب کنیم تا آن اندازه‌ای که می‌توانیم و هم باید بین دوستان خودمان محبت ایجاد کنیم.

حفظ وحدت و دوری از اختلاف‌

آقای محتشمی «3»- سلمه الله- گفتند که استاندارها در اینجا هستند یا جمعی از اشخاصی که مسئولین هستند. آقایان باید، آقایان استاندارها باید توجه کنند که وحدت خودشان را و وحدت خودشان با ملت را حفظ کنند، که ما هر چه داریم به برکت خدا و عنایت او از این ملت داریم. آن که شما را به این مسند نشانده است، اگر مسند داشته باشید، ملت است. آن که دست ظلم را از شما کوتاه کرده است و عدالت را می‌خواهد اجرا کند همین ملت است؛ همین جوانهایی هستند که الآن در راه اسلام فداکاری می‌کنند. باید وحدت داشته باشید تا حفظ بشوید. دسیسه‌ها برای ایجاد اختلاف است. و شما توجه داشته باشید که یک کلمه اختلاف‌آمیز از گناهان بزرگی است که مشکل است خدای تبارک تعالی بیامرزد، چه این کلمه صادر بشود از دشمنهای ما، چه این کلمه صادر بشود از دوستان ما، چه از اشخاصی که ادعای قداست می‌کنند و چه از اشخاصی که این ادعا را ندارند. یک کلمه اختلاف‌انگیز در یک همچو موقعی، که اسلام در معرض خطر کفر است، این از گناهانی است که نمی‌شود به این زودی ازش گذشت. شما فردا وارد می‌شوید بر خدای تبارک و تعالی و آنجا جواب باید بدهید. آنهایی که ما را دعوت می‌کنند به صلح و سازش، در محضر خدا هستند و جواب باید بدهند. آنهایی که ما را دعوت می‌کنند به آتش بس در محضر خدا هستند و جواب باید بدهند. توجه کنید به همه امور و وحدت را حفظ کنید تا خدای تبارک و تعالی عنایتش را مستدام کند و شما را به سعادت برساند.
و من امیدوارم که این ملت شریف سعادت دو چندان پیدا کند. و این رزمندگان معظم از هر صنفی که هستند و از هر قشری که هستند، اینها موید باشند به تاییدات الهی. و ملت ایران توجه بکند که امروز روزی است که باید مجهز بشود تا این جرثومه فساد را از بُن درآورد. خداوند ان شاء الله، شما را توفیق بدهد و دشمنان شما را هدایت کند. و اگر نشده‌اند جزا بدهد.

«۱»-« مرا از کسانی قرار ده که او را ندا دادی پس تو را اجابت کرد و او را دیدی، پس برای جلال تو بیهوش شد، و مناجات پنهانی کردی و او برای تو آشکارا عمل کرد». مفاتیح الجنان، اعمال مشترکه ماه شعبان، مناجات شعبانیه‏«۲»- سوره اعراف، آیه ۱۴۳:« پس چون خداوند بر کوه تجلی کرد».«۳»- آقای علی اکبر محتشمی، وزیر کشور.


امام خمینی (ره)؛ 25 فروردین 1366

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 9/91 مگابایتبیشتر

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: